Гра «ДЕНЬ ТА НІЧ» Програмовий зміст: закріпити знання дітей про частини доби, збагатити та розширити словниковий запас дітей (дієслівниковий), вчити утворювати різні форми дієслів, практично засвоювати граматичні категорії, вправляти в умінні утворювати нові слова за допомогою префіксів, складати розповідь про відповідну діяльність людей у ту чи іншу частину доби. Хід гри: ознайомити дітей із сигнальними картками, потім педагог дітям пропонує серію малюнків з зображенням дії, яка відбувається в ту чи іншу частину доби. Дітям пропонується підняти ту сигнальну картку яка відповідає даній дії. Ускладнення: запропонувати відповідно до малюнків скласти речення та коротку розповідь.
Гра «ДРУЗІ» Програмовий зміст: розвивати у дітей асоціативне мислення, збагачувати словниковий запас, вчити виділяти звук на фоні слова, визначати місце звука в слові, вправляти в умінні ділити слова на склади, розвивати зорову та вербальну пам'ять. Хід гри: пропоную дітям розглянути малюнки і сказати, що на них зображено. Потім називаю ряд слів і пропоную дітям підібрати малюнок із серії запропонованих, який у них викликав асоціацію із даним словом, «подружити» малюнок і слово. Ускладнення: визначити місце звука в слові та поділити його на склади. Варіанти слів: цирк, море, ромашка, зоопарк, голка, дим, заєць, Новий рік (свято).
Гра «ПТАХИ» Програмовий зміст: закріплення поняття «зимуючі» та «перелітні» птахи, вчити виділяти суттєві ознаки птахів, вправляти в умінні знаходити схожість та відмінність, збагачувати лексичний запас слів назвами птахів, частинами їх тіл, розвивати асоціативне мислення та співвідносити предметний малюнок зі схематичним позначенням. Хід гри: пропоную дітям розглянути зображення птахів, потім демонструю малюнок пташки а дитині пропоную підняти сигнальну картку яка відповідає поняттю «зимуючі» чи «перелітний» птах. Ускладнення: вправляти дітей в словотворенні шляхом злиття слів (наприклад – жовті груди – жовтогруда, довгий дзьоб – довгодзьоба).
Гра «НЕ ГАДАЙ, А ПРОЧИТАЙ!» Програмовий зміст: вправляти дітей в злитому читанні складів, слів, добирати прикметники до слів та дієслів різних форм, виконувати звукобуквенний аналіз слів, використовуючи ейдетичні фішки. Хід гри: роздаю дітям картки з словами і пропоную зробити звукобуквенний аналіз, використовуючи ейдетичні фішки, прочитавши слово підібрати відповідний малюнок. Ускладнення: вправляти в умінні утворювати слова зі здрібніло-пестливими суфіксами
Гра «АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА В КАРТИНКАХ» Програмовий зміст: вправляти дітей в розвитку рухливості мовного апарату, відпрацьовувати підйом язика, зміцнювати м’язи язика, готувати його до вібрації, вправляти в умінні утримувати мовний апарат в потрібному положенні та вміти напружувати і розслабляти його, зміцнювати м’язи губ, сприяти розтяжці під’язикової зв’язки. Ускладнення: розвивати асоціативне мислення та уяву, співвідносити певну вправу з образом.
МАВПОЧКА
- Чом ти, мавпочко, сердита? - Дуже галасують діти. Шуму-гаму не терплю, Я сама кричать люблю. Відпрацьовувати рухи язика вниз; зміцнювати м'язи язика і губ; сприяти роз¬тяжці під'язикової зв'язки. Посміхнутися, злегка відкрити рот і розташувати язик між нижньою губою і нижніми зубами. Утримувати язик у такому положенні 3 -5 секунд. Вико-нати вправу 5 — 10 разів. Виконувати вправу з помірним напруженням.
Гра «ПОБУДУЙ РЕЧЕННЯ»
Програмовий зміст: закріпити знання дітей про речення як одиницю мовлення, формувати вміння чути і виділяти окремі слова в реченні, визначати кількість та послідовність слів у реченні, вчити складати речення за схематичним зображенням, вправляти дітей в умінні узгоджувати слова в роді, числі та відміннику.
Ускладнення: скласти схему речення за допомогою умовних фішок
Гра «НЕЗВИЧАЙНІ ХМАРИНКИ» Програмовий зміст: збагачувати лексичний запас, розвивати асоціативне мислення та уяву, розвивати монологічне зв’язне мовлення і пізнавальну активність. Хід гри:пропоную розглянути хмаринку і визначити на кого вона схожа. Ускладнення: дитина може домалювати запропоновану хмаринку так як вважає за потрібне.
Гра «ЧАРІВНІ МІШЕЧКИ» Програмовий зміст: вправляти дітей в розрізненні мовних та немовних звуків, вчити співвідносити почутий звук з предметом, який асоціюється з почутим звуком, розвивати слухову пам'ять та відтворювати ряд з почутих звуків. Хід гри: за допомогою мішечків, які наповнені різними матеріалами (папір, каміння, цвяхи, копійки) я утворюю звук, а дитина має визначити з яким предметом він у неї асоціюється.
Гра «ПОНЮХАЙ ТА ВІДГАДАЙ» Програмовий зміст: вправляти в умінні співвідносити запах, аромат з відповідним предметом, підбирати прикметники, антоніми, синоніми до предметних малюнків, вчити вживати фразеологічні звороти, утворювати нові слова за допомогою суфіксів та підборі однокореневих слів, розвивати асоціативне мислення, збагачувати словник. Хід гри:пропоную контейнери з різними запахами, дитина з закритими очами повинна визначити з яким предметом асоціюється даний аромат і підібрати відповідний малюнок.
Гра «КАЗКОВА ГЕОМЕТРІЯ» Програмовий зміст:спонукати дітей відгадувати назви казок за допомогою геометричних фігур з подальшою розповіддю зі збереженням причинно-наслідкових зв’язків та умінням робити вірні висновки, вчити дітей будувати речення та складати схеми до них за допомогою відповідних позначок, розвивати уяву. Хід гри: пропоную дітям розглянути картку з схематичним зображенням відомої казки, діти по зображенню геометричних фігур повинні здогадатися що це за художній твір, розповісти казку зі збереженням причинно-наслідкових зв’язків.
Гра «ЗАХОВАЛАСЯ ФІГУРКА» Програмовий зміст: вправляти в запам’ятовуванні геометричних фігур та встановленні асоціативних зв’язків з зображеними предметами, вчити визначати місце звуку в слові, узгоджувати слова в роді, числі та відмінку, закріпити вміння утворювати зменшувально-пестливу форму слів, збагачувати словник та розвивати увагу. Ускладнення: вчити правильно підбирати прикметники до предметних малюнків. Хід гри: пропоную дітям розглянути серію малюнків та визначити геометричну фігуру на яку вони схожі, перевертаючи предметний малюнок діти можуть себе перевірити.
Гра «РЕБУСИ» Програмовий зміст: закріпити поняття про слово, вчити дітей синтезувати слова, робити звуко буквенний аналіз слів з різною складовою структурою слів, ділити слова на склади та складати схеми до поданих слів, розвивати уміння зливати літери в слова, автоматизувати навики злитого читання; розвивати уміння утримувати в пам’яті певний об’єм інформації, розвивати логічне мислення, увагу. Хід гри: пропоную дітям прочитати шифрований лист, відкинувши ту кількість літер, яку позначену комами, визначивши на початку чи в кінці слова.
Гра «СЕКРЕТКИ» Програмовий зміст: закріпити поняття про слово, уміння дітей визначати послідовність звуків у слові, вчити дітей аналізувати та синтезувати слова, розширювати словниковий запас та активізувати його в мові. Ускладнення: вправляти в поділі слів на склади та складати схеми до цих слів. Хід гри: пропоную дітям шифрований лист, визначивши перший звук в кожному слові складаємо слово, яке зашифровано, викладаємо його за допомогою літер та читаємо.
Гра «НА ЩО СХОЖА ЛІТЕРА?» Програмовий зміст: закріпити назви літер та вміння співвідносити їх з відповідним звуком, вправляти в умінні знаходити предмети які схожі на літери, визначати місце звуку в слові, розвивати асоціативне мислення. Хід гри: пропоную дітям розглянути предметний малюнок і визначити літеру яка в ньому заховалася. Ускладнення: діти самі відшуковують предмети які схожі на цю літеру.
Гра «ПОДУМАЙ, ЗАГАДАЙ І ВІДГАДКУ ПОШУКАЙ» Програмовий зміст: вправляти дітей в умінні засобами образів загадувати загадки, прислів’я, відгадувати та заучувати їх напам’ять, використовуючи графічне зображення. Хід гри: пропоную дітям розглянути схематичне зображення загадок, прислів’я, при кметів та прочитати його зміст.
Гра «ПОДОРОЖ У КАЗКУ» Програмовий зміст: розвивати зв’язне мовлення, уміння фантазувати, вправляти дітей в складанні творчих розповідей за поданим початком ейдетичних прийомів, зберігаючи причинно-наслідкові зв’язки, з подальшими вірними висновками. Зміст казки: було в Матері-Природи четверо дітей – Вогонь, Повітря, Вода, Земля. Кожного вона оточила ласкою та любов’ю. І ось діти виросли. Мати – природа влаштувала на честь своїх дітей великий бенкет. Запросили на бенкет безліч гостей, попросили прийти і своїх дітей…………….. Ускладнення: продовжити казку за поданим початком та добрати додаткові казкові персонажі за допомогою друдлів.
Гра «ДЗВОНИКИ» Програмовий зміст: закріпити поняття «глухий» та «дзвінкий» звук, вміти його визначати і позначати відповідною ейдетичною фішкою. Хід гри: вимовляючи звук, пропоную дітям приклавши ручку до горлечка визначити що відчувають – шум, шум і голос, і відповідно позначити фішкою. На звук який утворений шумом (глухий) – червоний дзвоник, на звук, що утворений шумом і голосом (дзвінкий) – зелений дзвоник