Вівторок, 19.03.2024
Логопедична новинка. Логопедичні ігри.
ЯК ЗАВАНТАЖИТИ
Меню сайту
УМІТИ ВЧИТИ
ЩОСЬ НОВЕНЬКЕ
ТИСНИ НА БАНЕР
Статистика

Всього: 2
Гостей: 1
Користувачів: 1
наталия6606
УДК 376-056.264.016:81-028.31](072)
Рібцун Ю. В.,
старший науковий співробітник лабораторії логопедії Інституту спеціальної  педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук
 
 
Розмежування алалій та інших мовленнєвих і немовленнєвих порушень
 
У статті представлено критерії диференційної діагностики моторної і сенсорної алалії та інших видів мовленнєвих і немовленнєвих порушень.
 
Ключові слова: диференційна діагностика, моторна алалія, сенсорна алалія.
 
 
Актуальність дослідження. Одним із найскладніших мовленнєвих порушень, за якого дитина практично позбавлена мовних засобів спілкування, є алалія (від грецьк. а – немає, lalio – говорити) – відсутність або грубий недорозвиток мовлення, що виникає в результаті органічного ураження мовленнєвих зон кори головного мозку та супроводжується труднощами у використанні (моторна форма) чи розумінні (сенсорна форма) мовленнєвих висловлювань.
Постановка проблеми. Подолання алалії без тривалої цілеспрямованої логопедичної допомоги неможливе. Дослідники по-різному класифікують алалії, але, переважно, спираються на специфічні механізми та патогенез мовленнєвих порушень. На думку Р.А.Бєлової-Давід, Г.Гуцмана, Р.Коена, В.К.Орфінської, Н.М. Трауготт та інших, механізмом порушення мовлення зааферентної моторної алалії є кінестетична апраксія (недостатня точність окремих довільних рухів), за еферентної – кінетична (недостатня плавність автоматизованих рухових навичок). Є.Ф.Соботович розглянуто алалію з урахуванням психолінгвістичної структури та механізмів мовленнєвої діяльності, а тому розмежовано моторну алалію за двома формами: з переважанням порушення парадигматичної (цілісність) чи синтагматичної (послідовність мовних одиниць) систем мови [3].
Мета і завдання дослідження. Категорія дітей-алаліків є різнорідною як за ступенем вираження дефекту, так і за рівнем продуктивності проведення корекційно-розвивальної роботи. Крім того, у таких дітей яскраво простежується схожість симптомів із іншими мовленнєвими та немовленнєвими порушеннями, що підкреслює актуальність потреби у визначенні чітких діагностичних критеріїв.
Мета статті. Саме тому нами зроблено порівняльні таблиці з розмежування моторної алалії та афонії, дислалії, дизартрії, дитячої афазії, сенсорної алалії, затримки мовленнєвого розвитку, розумової відсталості, синдрому Каннера.

Виклад основного матеріалу. Відсутність звучності голосу при збереженні шепітного мовлення, тобто вияву афонії,  робить її дещо схожою на моторну алалію (табл. 1).
 
Таблиця 1
Диференційна діагностика моторної алалії та афонії

Діагностичний критерій

Логопедичний висновок

Моторна алалія

Афонія

Невербальні вокалізації

Наявні (збережена мелодика, присутні окремі звуконаслідування)

Відсутні


Досить часто в період від одного до двох – двох з половиною років малюк, який вже може говорити, продовжує мовчати. Відсутність мовлення спостерігається як у дітей із затримкою мовленнєвого розвитку (ЗМР), так і у моторних алаліків (табл. 2).
Таблиця 2
Диференційна діагностика моторної алалії та затримки мовленнєвого розвитку
 

Діагностичний критерій

Логопедичний висновок

Моторна алалія

ЗМР

Характер порушення мовленнєвої діяльності

Порушення структурно-функціональної складової

Аналог дитячого мовлення на ранніх етапах його розвитку

Прогноз оволодіння мовленням

Потреба довготривалого корекційного навчання

Можливе повноцінне оволодіння  мовленням навіть без спеціального навчання


Повна чи часткова втрата мовлення внаслідок ураження кори домінантної півкулі – афазія – досить схожа за своїми проявами з моторною алалією (табл. 3).
Таблиця 3
Диференційна діагностика моторної алалії та дитячої афазії

Діагностичний критерій

Логопедичний висновок

Моторна алалія

 Дитяча афазія

Час дії патологічних факторів

Пренатальний і ранній постнатальний (до трьох років) період

Після трьох років

Недорозвиток мовлення

Як системи

Як підсистеми (вибіркові порушення)

Прогноз мовленнєвого розвитку

Потреба тривалої цілеспрямованої корекції

Можливий спонтанний розвиток


Іноді через відсутність мовлення моторні алаліки здаються глухими (табл. 4).
Таблиця 4
Диференційна діагностика моторної алалії та глухоти

Діагностичний критерій

Логопедичний висновок

Моторна алалія

Глухота

Слухова функція

Збережена

Порушена

Невербальні вокалізації

Наявні

Відсутні

Елементарне звукове мовлення (слова-корені, псевдослова, звуконаслідування)

Наявне

Відсутнє

Просодика

Збережена

Порушена


Труднощі звуковимови при моторній алалії деякі практики пояснюють анатомічними дефектами мовнорухового апарату, які, наприклад, спостерігаються у дітей із артикуляторно-фонетичною дислалією (табл. 5).
 
Таблиця 5
Диференційна діагностика моторної алалії та дислалії

Діагностичний критерій

Логопедичний висновок

Моторна алалія

Дислалія

Органічні ураження ЦНС

Наявні

Відсутні

Порушення мовленнєвої діяльності

Системні

Стосуються лише фонетичної складової

Вади звуковимови

Непостійні, частіше фонематичні

Постійні, фонетичні


Всього таблиць є 10.    ЧИТАТИ ПОВНІСТЮ ТУТ:  http://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/18/statti/ribcun.htm



АДМІНІСТРАТОР
Пошук
ВЕБІНАРИ
УЧАСНИКИ
Сьогодні зареєстровано користувачів: 1
Вчора зареєстровано користувачів:
Всього зареєстровано користувачів 18901
ЛОГОПЕДІЙКА
ЧАТ УЧАСНИКІВ
ДЯКУЮ КОЛЕГАМ
  • Любов/chulachka
  • надія кульчицька/настя
  • Юлия Кошалковська/Юлия_11_88
  • Ирина Демьянчук/Ирина
  • Рита Ступка/Марго
  • валентина павлюк/valia
  • Олеся/olesya
  • ольга/vadysan
  • /Julia_Potapenko
  • Ірина Поліщук/Marry
  • Алла Мозгова/АЛЛОЧКА
  • Снежана Григорьева/СнеГ
  • Наталя/Natalia
  • Ангелина евдакова/Angeli
  • Юлія Отришко/Juliya
  • /olshim
  • надія/надійка7804
  • Инна/anirambe
  • Юлия Горда/yug
  • /Ler
  • Маряна/shmasya
  • Леся/КЛЯ
  • Наталья Федотова/logo
  • Аліна Луценко/alina
  • Валентина Галич/valentina
  • Наталия Съедина/Наті
  • Тетяна/Скорпіон-Тетяна
  • Наталія Ткачишин/NaTka
  • Альонка/sko
  • юля/про
  • Наталья Владимировна погоріла/nata
  • Катерина Міхєєнко/katjazzz
  • Інна/vbhjckfdf
  • Олена/Ленчик
  • Andriy Poshyvak/dusik
  • Олена Шадура/kostima
  • Альона Шадура/kostimka2616
  • Юлія Отришко/uleanochka
  • Алена Рага/superalenaraga
  • леся Чаплінська/Lisa
  • /Ксенія
  • Наталья/Муха
  • Ольга Минайлюк/Ольга
  • Юлія Демченко/jula2222
  • Марина Касінова/Маріне
  • /Iriska
  • Татьяна Кузнецова/nezabudka12345
  • Светлана Егорова/Светлана
  • Галина Воробець/бджілка
  • Людмила Назаренко/Ljuda
  • /Гармонія
  • Орися Коропатніцька/логопед
  • Лілія Гарбар/Лілька
  • /viki
  • Лілія Подлісецька/maks110410
  • /nadja
  • Олена Динь/Hellen
  • Іра Ферт/ІРУХА
  • Катерина Глинська/Яшма
  • Надежда Захарова/DANIN
  • Elena kuzmenko/anell
  • Валентина/Lapka
  • Кристина Кузьменко/Кристина19
  • Елена/bulitsh
  • galina/kanoe
  • Saint Nicholas Day 2012 Батючок/zxcvvbbn
  • Виктория Макогон/Виктория2920
  • Copyright MyCorp © 2024
    Сайт створено у системі uCoz