Вівторок, 19.03.2024
Логопедична новинка. Логопедичні ігри.
ЯК ЗАВАНТАЖИТИ
Меню сайту
УМІТИ ВЧИТИ
ЩОСЬ НОВЕНЬКЕ
ТИСНИ НА БАНЕР
Статистика

Всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Формування предметного  словника у дітей із загальним недорозвитком мовлення


Порушення формування лексики у дітей з ЗНМ  виявляються в обмеженості словникового запасу, різкій розбіжності об'єму активного і пасивного словника, неточному вживанні слів, численних вербальних парафазіях, труднощах актуалізації словника (В.К. Воробйова, Н.С. Жукова, Е.М. Мастюкова, Т.Б. Філічева і ін.).

Однією  з виражених особливостей мови дітей з ЗНМ є більша, ніж в нормі, розбіжність в об'ємі пасивного і активного словника. Також дошкільники розуміють значення багатьох слів, проте їх вживання в експресивній мові, актуалізація словника викликають великі труднощі.

Бідність словника виявляється в тому, що навіть 6-річна дитина з ЗНМ не знає багатьох слів: назв ягід, риб, квітів, тварин, професій, інструментів, частин тіла і предметів. Часто їм важко в актуалізації таких слів, як «вівця», «бабка», «блискавка» і т.д. Значно складніше засвоюються слова узагальненого, переносного  значення: «гроза», «грім». Характерною особливістю словника дітей з ЗНМ  можна назвати неточність вживання слів.

Іноді вони використовуються в зайве широкому значенні, в інших випадках - в дуже вузькому.

У цих дітей найбільш поширені заміни слів, що відносяться до одного семантичного поля. Серед іменників переважають заміни слів шляхом об'єднання їх в одне родове поняття: «лось - олень», «весна - осінь», «цукорниця - чайник» і т.п.

Змішування  слів у дітей з ЗНМ  йде на основі схожості:

- за ознакою функціонального призначення («миска - тарілка», «мітла - щітка»);

- за  зовнішньою схожістю («майка - сорочка», «сарафан - фартух»);

- за  об'єднанням спільністю ситуації («каток - лід»);

- частини і ціле («паровоз - потяг», «лікоть - рука»);

- узагальнюючих понять і слів конкретного значення («взуття - черевики», «посуд - тарілки»);

- словосполучень і пов'язаних з ними понять («плита - газ горить», «ліжко - щоб спати»);

- іменників і слів, що позначають дії, або навпаки («відкривати - двері», «ліки - хворіти»).

У дітей з ЗНМ  процес пошуку потрібного слова йде дуже повільно, недостатньо автоматизовано. Порушення актуалізації словника виявляються також в спотворенні звукової, складової структури слова. Великі труднощі викликає класифікація предметів: діти не знають узагальнень, не виділяють четвертий зайвий предмет, позначений семантично далеким словом. Навіть при правильному виконанні завдання діти з ЗНМ часто пояснюють свій вибір на основі ситуативних ознак: «"вовк, собака, лисиця" - зайве слово "собака", оскільки в лісі не ходять собаки».

Труднощі виникають і при підборі синонімів і антонімів. Замість антонімів використовуються слова, семантично близькі («день - вечір»), слова-стимули з частинкою «не» («шум - не шум» - немає шуму»).

Як синоніми підбираються слова семантично близькі («вулиця — дорога»), схожі за звучанням («парк — парта»), форми початкового слова або споріднені слова («боєць — бій»).

Замість назв дитинчат тварин («ягня», «теля», «порося») — мовиться «свинка», «корів». Допускаються помилки при вживанні і утворенні іменників із зменшувально-пестливими суфіксами («яблоченька», «зошиток »).

 У дітей з ЗНМ спостерігаються труднощі при називанні  професії людей.

Корекційна робота з уточнення  і збагачення  словника дітей 

При організації логопедичної роботи необхідно враховувати сучасні лінгвістичні уявлення про слово, його структуру, онтогенетичні закономірності розвитку лексичного компоненту мови. Формування словника йде за наступними напрямками:

— розширення об'єму словника і уявлень про навколишню дійсність;

— уточнення значення слів;

— формування семантичної структури слова;

— організація семантичних полів, лексичної системи рідної мови;

—активізація словника, вдосконалення процесу пошуку слова, його переводу з пасивного словника в активний.

При створенні системи роботи над словами були використані деякі прийоми, описані Л.С. Виготським, С.Н. Короповою і ін. Вона складена з урахуванням тісного зв'язку процесів розвитку лексики і словотворення, включає завдання на уточнення структури значення слова, оволодіння морфемами, системою граматичних знань, закріплення зв'язку між словами, розвиток діалогічної і монологічної мови.

На заняттях з розвитку лексико-граматичних засобів мови і зв'язної мови проводиться велика робота по активізації і вдосконаленню словника, розуміння мови, формуванню уміння виділяти частини предмета. На основі уточнення пасивного мовного запасу організовується усна мовна практика.

В процесі засвоєння наочного словника на основі наочно-графічних схем діти продовжують знайомитися з різними способами словотворення. (Наприклад, суфіксальний — для іменників.) У них розвиваються навики утворення нового слова з двох частин («гриб + ник»).

Привертаючи увагу до спільності кореневої частини серед ланцюжка споріднених слів («сад — садівник»), можна сформувати уявлення про систему словотворчих зв'язків («сад — садок — садівник»). Одночасно діти вчаться розуміти узагальнене значення слова.

Необхідною умовою уточнення і розширення наочного словника є практичне засвоєння поширених випадків багатозначності слів. Кожне заняття має свою тему, яка містить відповідні відомості і передбачає поступове уточнення словника і його систематизацію на основі спостережень і логічних прийомів порівняння, аналізу, синтезу, узагальнення.

Формування лексики у дитини тісно пов'язане з процесами словотворення, оскільки вона швидко збагачується за рахунок похідних слів. Послідовність появи словотворчих форм в дитячій мові визначається їх семантикою, функцією в структурі мови (спочатку виникають семантично прості, що зорово сприймаються,  добре диференціюються зменшувально-пестливі форми іменників). Значно пізніше в мові з'являються назви професій людей і інші складніші за семантикою слова.

АДМІНІСТРАТОР
Пошук
ВЕБІНАРИ
УЧАСНИКИ
Сьогодні зареєстровано користувачів: 1
Вчора зареєстровано користувачів:
Всього зареєстровано користувачів 18901
ЛОГОПЕДІЙКА
ЧАТ УЧАСНИКІВ
ДЯКУЮ КОЛЕГАМ
  • Любов/chulachka
  • надія кульчицька/настя
  • Юлия Кошалковська/Юлия_11_88
  • Ирина Демьянчук/Ирина
  • Рита Ступка/Марго
  • валентина павлюк/valia
  • Олеся/olesya
  • ольга/vadysan
  • /Julia_Potapenko
  • Ірина Поліщук/Marry
  • Алла Мозгова/АЛЛОЧКА
  • Снежана Григорьева/СнеГ
  • Наталя/Natalia
  • Ангелина евдакова/Angeli
  • Юлія Отришко/Juliya
  • /olshim
  • надія/надійка7804
  • Инна/anirambe
  • Юлия Горда/yug
  • /Ler
  • Маряна/shmasya
  • Леся/КЛЯ
  • Наталья Федотова/logo
  • Аліна Луценко/alina
  • Валентина Галич/valentina
  • Наталия Съедина/Наті
  • Тетяна/Скорпіон-Тетяна
  • Наталія Ткачишин/NaTka
  • Альонка/sko
  • юля/про
  • Наталья Владимировна погоріла/nata
  • Катерина Міхєєнко/katjazzz
  • Інна/vbhjckfdf
  • Олена/Ленчик
  • Andriy Poshyvak/dusik
  • Олена Шадура/kostima
  • Альона Шадура/kostimka2616
  • Юлія Отришко/uleanochka
  • Алена Рага/superalenaraga
  • леся Чаплінська/Lisa
  • /Ксенія
  • Наталья/Муха
  • Ольга Минайлюк/Ольга
  • Юлія Демченко/jula2222
  • Марина Касінова/Маріне
  • /Iriska
  • Татьяна Кузнецова/nezabudka12345
  • Светлана Егорова/Светлана
  • Галина Воробець/бджілка
  • Людмила Назаренко/Ljuda
  • /Гармонія
  • Орися Коропатніцька/логопед
  • Лілія Гарбар/Лілька
  • /viki
  • Лілія Подлісецька/maks110410
  • /nadja
  • Олена Динь/Hellen
  • Іра Ферт/ІРУХА
  • Катерина Глинська/Яшма
  • Надежда Захарова/DANIN
  • Elena kuzmenko/anell
  • Валентина/Lapka
  • Кристина Кузьменко/Кристина19
  • Елена/bulitsh
  • galina/kanoe
  • Saint Nicholas Day 2012 Батючок/zxcvvbbn
  • Виктория Макогон/Виктория2920
  • Copyright MyCorp © 2024
    Сайт створено у системі uCoz