Заняття з розвитку мовлення. Тема. Автоматизація звуку [р] в складах і словах. 3 клас Мета: вдосконалювати правильну вимову звука [р] в складах і словах; розвивати фонематичний слух, логічне мислення, зорову і слухову пам'ять, увагу, закріплювати знання з лексичної теми « Птахи, що зимують»; виховувати любов до природи, бажання говорити правильно.
Хід заняття. І. Організаційний момент. - Добрий день, діти. Яке зараз заняття? Сядьте рівно, слухайте уважно. Відгадайте загадку. Невеличкі дві хатини, В них м’які і теплі стіни. По п’ять братиків малих Проживає в хатках тих. (рукавиці) ІІ. Основна частина. 1. - Який перший звук в слові рукавиці?(звук [р]) Правильно, і тема нашого заняття «Автоматизація (закріплення) звуку [р] в складах і словах». Діти, ці рукавички хтось загубив. Подивіться, а ось котик, його звати Рижик, давайте спитаємо у нього, чи не знає він чиї це рукавички? Він каже, що це рукавички його господарки – дівчинки Раї. Який перший звук в імені Рая і в прізвиську Рижик? Діти, виявляється Рая пішла до лісу, щоб погодувати птахів, а рукавички забула. Треба терміново віднести їй рукавиці, бо вона замерзне. То що, діти, допоможемо Рижику віднести Раї рукавички? Тож рушаємо у подорож до зимового лісу. 2. - А для початку зробимо артикуляційну гімнастику, щоб чітко вимовляти звук [р]. «Лопаточка» Я широкий язичок На губу собі поклав. Був рожевий п’ятачок – Він лопаточкою став. «Грибок» Ось грибочок-сироїжка. Присмоктати широкий язик до Зверху – шляпка, знизу – ніжка. верхнього піднебіння. «Чашечка» Підгорнули краї язика, Вийшла чашка, чудова яка! «Гойдалка» Ми на гойдалці гойдались. Почергове піднімання і опускання гострого Піднімались, опускались, язика до верхнього і нижнього піднебіння. Як летіли вгору, ух, Перехоплювало дух.
«Муляр» Наче муляром працюю Підняти язик до верхнього піднебіння і Піднебіння побілю я. «побілити» його. 3. - Тож ми готові до подорожі. І поки ми йдемо до лісу, повторіть за мною склади : Пра бра кра гра про бро кро гро пру бру кру гру пре бре кре гре при бри кри гри
4. - Ось ми і в лісі. Бідовий хлопчина В теплій сорочині По дворах шниряє Крихти збирає. Хто це, діти? (горобець) Малюнок. Де знаходиться звук [р] в слові? Давайте спитаємо горобця, чи не бачив він Раю? Він пропонує нам пограти в гру «Злови звук». Якщо почуєте звук [р] , плескайте в долоні. В складах: Ра, ор, са, ел, ру, уру, аро, дра, дре, ири, оро, ка, до. В словах: Хмара, кухар, дощ, вітер, гривня, редиска, негода, куток, поверх, базар. Горобець підказує дорогу. 5. Малюнок ворони. - Діти, що це за птах? (ворона). Визначення місця звуку в слові. Давайте спитаємо у ворони, чи не бачила вони нашу Раю? Ворона пропонує нам зробити пальчикову гімнастику. Дві ворони на дорозі Руки зігнуті в ліктях, долоні стиснуті в кулаки. Розкричались вранці: Ритмічно відкривати кулачки, наче «дзьоби». - Кар та кар, кар та кар, - Розводити пальці якомога ширше. вийшов шумний базар. Ворона показує дорогу, куди пішла Рая. 6. Малюнок снігура. - Діти, що це за птах? Визначення місця звуку в слові. Запитаємо у снігура, чи не бачив він Раю? Завдання. На дошці написані назви птахів. Виписати в зошити слова із звуком [р]. Горобець, лелека, ворона, сорока, голуб, снігур. (підкреслити[р]) Бесіда про птахів, що зимують. Снігур підказує дорогу. 7. – А ось і наша Рая. Вона йшла до лісу і по дорозі нагодувала всіх пташок, бо їм зараз дуже тяжко добувати собі їжу, тому що на вулиці зима і все вкрито снігом. Погляньте, вона зовсім змерзла. Давайте погріємо ручки.
Дихальна вправа. На морозі змерзли руки? Ти візьми на них похукай! Ось, Рая, тобі твої рукавички. Грійся! А щоб швидше зігрітися, давайте заспіваємо пісню «Морозець» (з відповідними рухами) – фізхвилинка. Рая дякує за рукавички. ІІІ. Закріплення матеріалу. - А тепер пограємо з Раєю, закріпимо звук [р] в складах і словах. Гра «Ворона». Логопед читає вірш, а діти кажуть слово «кар» по команді. Я – ворона, Рано встала. «Кар-кар-кар,» - Усім сказала. Кар – добридень, Кар – смачного, Кар – а вам що є до того? Кар – зовуся Кар – мій дід. Кар – покличте на обід. Кар – то сир, Дайте шматочок. Кар – упав він у пісочок? Кар – добраніч. Темна ніч, Сплю в гніздечку. Тепла піч.
Кар-кар-кар – усі слова, Що ворона промовля.
Малюнок сороки. Рая пропонує нам вивчити скоромовку про сороку. Визначення місця звуку в слові. Хитру сороку спіймати морока. Діти, а тепер вже нам час повертатися. ІV. Підсумок заняття. - Який звук закріплювали в вимові? - Що робили на занятті? - Яких птахів зустріли? - Як вони називаються? - Що сподобалося найбільше?