Схема аналізу мовних порушень
Мовні порушення |
Період виникнення порушення |
Особливості мовленнєвого розвитку |
Артикуляція |
Слух |
||||
Спонтанного |
При логопедичному втручанні |
Будова артикуляційного апарату |
Моторика |
Гострота |
Період зниження |
|||
Рухливість |
Стійкість арт. рухів |
|||||||
Функціональна дислалія |
Формування звуків |
Закріплення звукового дефекту |
Повне та стійке виправлення |
Норма |
Норма, або легко виправляються |
Норма |
- |
|
Механічна дислалія |
Домовний період |
Деяке покращення вимови і закріплення звукового дефекту |
Повне та стійке виправлення |
Аномалія піднебіння, губ, прикусу, зубної дуги |
Аномалія будови, окремі рухи даються важко |
Норма |
- |
|
Дизартрія |
Домовний період |
Пізній розвиток словника і фрази, дефектна вимова |
Розвиток словника та фрази. Повільне покращення звуковимови. |
Вторинні аномалії прикусу |
Важко порушені - парези , спастичність, гіперкінезія |
Норма |
- |
|
Моторна алалія |
Домовний період |
Повільний розиток словника, граматики, звуковимови |
Труднощі на кожному етапі |
Норма |
Оральна апраксія |
Норма |
- |
|
Мовні п-ння при туговухості |
З моменту порушення слуху |
Із запізненням та викривленням |
В результаті навчання і читка з губ – повне мовлення |
Норма |
Норма |
Норма |
Туговухість від легкої до важкої |
Домовний період. Від 2 до 5 років. Після 5-7 років |
Заїкання |
З 2 до 5 років |
Ранній чи запізнілий розвиток мовлення |
Норма, можливі рецидиви |
Норма |
Можливі при відсутності судор |