Комплексне логопедичне заняття на тему: "Дикі та домашні тварини"
Тема: Дикі та домашні тварини Мета: Закріпити знання дітей про диких та домашніх тварин Навчальні цілі : Збагачення уявлення дітей про світ і довкілля. Збільшення словникового запасу. Навчати впізнавати голосні звуки: 1) за звучанням, 2) за артикуляційною позицією, 3) за графічним зображенням. Вчити виділяти перший звук у зуковому ряду слова, співвідносити звуки з їх графічним зображенням. Закріпити вміння дітей у рахунку до трьох. Вчити співвідносити кількість предметів з графічним зображенням цифр. Вправляти в граматично правильній вимові іменника з числівником. Розвивальні цілі: Розвиток психічних процесів: пам"яті, мислення, уваги, сприймання, зосередження.Підготовка до навчання грамоти. Розвиток елементарних математичних уявлень. Розвиток звуковимови, фонематичного сприймання, фонематичного слуху. Розвиток позитивних суспільних якостей - взаємодопомоги, бережливого ставлення до оточуючого середовища. Корекційні цілі: Провести слуховимовну диференціацію звуків (А, О, У, І ). Розвиток фонематичного слуху та фонематичноо сприймання. Розвиток дрібної та загальної моторики. Логоритмічні вправи для розвитку координації та співвідношення рухів з ритмічним складом слів. Закріпити правильну артикуляцію і вимову голосних звуків. Матеріал: Картки із графічним зображенням звуків ( А, О, У, І ). Матеріал для дидактичної гри " Хто в будиночку живе" : планшет у вигляді будиночка із зображенням віконечок. У кожному "віконечку" знайомі голосні букви, та картки із зображенням тварин, назви яких, починаються на певний звук. Матеріал для дидактичної гри " Подорож у Карпати": лялька, будиночок, ялинка, 3 шишки, 3 листочки, іграшки-тварини, картки із зображенням цифр. Роздатковий матеріал по кількості дітей для проведення дидактичної гри " Пошукаємо зайчат" : 3 картки із зображенням зайчиків, 3 - із зображенням морквини, 3 - із графічним зображенням цифр (1,2,3).
Хід заняття:
( логопед) __ Гості сидять, подивіться які. Ви привітайтесь, усміхніться, веселим настроєм поділіться. Ну а зараз ми усі зробим вправи помічні.Язичок вправляти діти дуже люблять всі на світі. # Артикуляційна зарядка - У будиночку своєму язичок шукає двері (вправа "Сховаємо цукерку") -На прогулянку зібрався - Він умився (впр."Смачне варення") - Причесався (рухи язиком згори вниз, торкаючись губ) - На сусідів озирнувся - Вправо-вліво обернувся (рухи язичком вправо-вліво) - Вниз упав (витягнути язик) - Вгору забрався (підняти язик вгору до носика) - Раз, і в ротику сховався ( закрити рот) -Знову вийшов язичок погулять до діточок - Загляда в віконечка (рухи язиком впаво-вліво ) - Гріється на сонечку( витягнути і широко розпластати язик) - Тут повіяв вітерець - Заховався пустунець (закрити рот) - В гості кішечка прийшла. Просить: "Дайте молочка".(язичок лакає) - Потім коник прискакав. Все копитом вибивав.(прицмокування язика до піднебіння) - "Тпр-ру",- сказав і геть помчав - А тут двері відчинились. Появились гості товсті (надути щічки) - За ними худі - лиш шкіра та кості (втягнути щічки всередину рота) - Ми їм щиро усміхнулись (вправа "Усмішка") - Поцілувати потягнулись (вправа " Хоботок") # І співати будем ми З ними звуки голосні ( фонетична зарядка) ( Діти проспівують голосні А, О, У, І) - Діти, я буду показувати звуки губами,а ви - відгадайте та дзвінко промовляйте.(Вправа на впізнавання звуків за артикуляційною позицією: логопед беззвучно але виразно демонструє артикуляцію звуків А,О,У,І, а діти вголос промовляють звук) # - А тепер пограєм в гру " Хто в будиночку живе" ( Логопед показує дітям картинку із зображенням тваринок. З допомогою педагога діти визначають перший звук у слові. Знаходять " віконечко" з графічним зображенням звуку і розміщають картинку з тваринкою у потрібному " віконечку". Антилопа. Перший звук -" А". Кріпимо у "віконечку" зі звуком -" А". Осел - перший звук "О". Удав - "У". Індик - " І ". # А ось кішечка прийшла Нам зарядку принесла Пальчикова гімнастика У кішки - 10 кошенят, (стискати -розтискати кулачки) Кошенята парами стоять:( парно з'єднати пальці подушечками) 2 товстих (рухи пальцями) 2 швидких 2 довгих 2 хитрих 2 самих маленьких і самих миленьких # Вправи на розвиток дрібних і загальних рухів та координацію мови і рухів Парасолька ось моя (з'єднати кисті рук над головою) В дощ не змокну з нею я (пальчики "барабанять") Барабанить дощ швидкий Я зостануся сухий. А ось книжечка моя,(складені долоні перед грудьми) Можу почитати я,(імітуємо долонями розкривання книжки) Малюнки яскраві Розглянути з вами. А ось м"ячик мій прудкий (кулачки імітують підскакування м'ячика) Він веселий і швидкий, Весело я з ним стрибаю, І високо підкидаю. # - Сумно діточкам стояти, треба трішки пострибати ( вправа на розвиток загальної моторики) : Вийшли дружно всі малята (крокують по колу) В день осінній погуляти. Ось вони ганяють м"ячик, (повертаються обличчям до середини) По доріжках дружно скачуть. (підскакують) Пострибали, зупинились, У долоньки поплескали (зупинились, плещуть у долоні) # - У маляток справ багато. Полетіли у Карпати.( Дітки присіли, кругові рухи руками перед грудьми і промовляють звуки:"Ж-ж-ж-ж". Встали, руки - в сторони і "полетіли": "Ж-ж-ж-ж") # (логоп.) - Прилетіли ми у гості до Оленки. (Перед дітьми розставлені іграшки-тваринки, хатинка, лялька, 2 ялинки, на ялинках - 3 шишки) А в Оленки біля хати росте густий ліс. Звірята з лісу прийшли у гості і переплутались з домашніми тваринками. Оленка засумувала, бо не знає, як їх розділити. - Допоможемо Оленці? (діти)- Допоможемо. - Діти, ви вже знаєте, що тваринки бувають домашні і дикі. Ми загадку розгадаєм і тваринок упізнаєм: (загадки) 1. Котиться клубочок.Замість ниточок купа голочок. Хто це, діти? - Їжачок. - А їжачок дика тварина чи домашня? - Дика. - І де живе? - У лісі. - Молодці.(Після кожної відгадки, уточнюємо та закріплюємо знання дітей про певну тваринку). 2. Я маленький, я вухатий, попелястий, волохатий, дуже добре я стрибаю і куценький хвостик маю.(Зайчик) 3.Роги, як вила. Хвіст, як мітла. Гукає:" Му- му, молока кому?" (Корівка) . 4. В темнім лісі проживає, довгий хвіст пухнастий має, Їй на місці не сидиться. А зовуть її ?- Лисиця. 5. Язичком вмивається, хвостиком втирається. (Киця) 6. Влітку медом ласував, досхочу малини мав. Як прийшла зима, в барліг спати ліг.(ведмедик) 7. Ніс п'ятачком, хвостик крючком, рожева спинка.Яка це тваринка? - Cвинка. 8.Полем мчить, копитом б'є,вітер в гриві виграє. Він і сильний і прудкий. Здогадались, хто такий? (коник) 9. Не замок, а будинок охороняє.(собака) 10.Коротенькі ніжки, завитками ріжки, шерсть м'яка та густа, курдюк замість хвоста.(баранчик) - Отже, домашні тварини живуть вдома, біля хати, а дикі? - У лісі. - Вірно. Молодці. Ось ми і допомогли Оленці. - Діти, погляньте, а що росте на наших ялиночках? - Шишки. - А порахуйте, скільки шишок є на ялинці. - 1,2,3. - Три шишки. А знайдіть цифру 3 на цих картках. А скільки ялиночок у нас? - Дві. - Добре. Знайдіть цифру 2 на цих картках. # - Діти, наша зайчиха засмучена, зайченята пропали. (всі діти разом) Під кущем сидить зайчиха Сльози лапками втирає, Загубила зайченят, Де шукать не знає. Пішов заєць на город, Зайченят шукати, А вони набрали моркви, Щоб порахувати. Зайченята пустунці. Всі малята знають, Що без дозволу дорослих Діти не гуляють. - Допоможемо пошукати зайченят. Де вони заховалися? (Діти сідають за столи і на прохання логопеда викладають по дві картки із зображенням зайчика на верхню полоску планшетки зліва, потім , відповідно, знаходять цифру 2 на картках, що лежать перед ними на столі. Далі докладають ще одного "зайчика" , а картки із зображенням морквин на нижню полоску і знаходять картку із зображенням цифри 3. У однієї дитини - 4 картки з морквинами, а у іншої - тільки 2 картки. Обігруються нові слова: замало, забагато, порівну.) - От зраділа тут зайчиха, Як ми їй допомогли. Всіх зайчат порахували, Всі морквини позбирали І гостинці роздали.