Бінарне заняття (вчитель-логопед+практичний психолог)
Вчимося доброти у сонечка
Мета: формувати уявлення дітей про моральні якості людини, сприяти їхнім проявам у повсякденному житті, закладати основи духовності. Стимулювати пізнавальну активність, мислення, увагу, уяву, збагачувати словник. Виховувати потребу в регулюванні своєї поведінки за свідомо засвоєними морально-етичними нормами: доброзичливі, дружні стосунки. Викликати позитивні емоції, вчити взаємодіяти один з одним, знімати нервову напругу, говорити один одному приємні слова – компліменти.
Обладнання: мікрофон, квітка з пелюстками, корзина, кульки, картки з прислів’ями, сюжетні малюнки, віночок, сердечка, хмаринки, сонечка, кольорові олівці, мішечки, м’яч.
Хід заняття
Вступне слово (5 хв.) Привітання. Слайд №3
Добрий день, добрий день,
Ми вітаємось.
До гостей дорогих, посміхаємось!
Усміхнімось всім довкола:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День до нас привітним буде.
Діти, разом з хорошим настроєм ми почнемо нашу подорож в гості до Сонця.
В давні часи люди називали бога Сонця іменем РА, й від цього слова утворилося сонячні слова: радість, радісно, радіти.
Ці слова несуть в собі частинку сонця, світла, добра. Сонечко дарує нам радість промінчиками, теплом. І сьогодні ми будемо вчитися у сонечка дарувати радість один одному, творити добро. Бо без добра, як без сонечка світ не може існувати, він стає злим і жорстоким.
Але що ж таке добро? Яку людину називають доброю? (Яка не ображає інших, допомагає, поділиться, зрозуміє, яка може захистити, втішити, яка не залишить товариша в біді). Так добра людина випромінює тепло і світло, своїми добрими вчинками, розраджує, заспокоює, ніби притягує до себе. Вона ввічлива, тактовна, її шанують, цінують, з нею приємно спілкуватися.
Сонечко запрошує до себе в гості, у країну Доброти.
Але щоб дійти туди, треба виконати його завдання, адже у країну Доброти можуть потрапити тільки добрі, чесні та чуйні люди. Сонечко прислало нам цей кошик та пелюстки квітки. Якщо ми виконаємо його завдання і складемо квітку доброти, то зможемо наблизитися до казкової країни Добра.
Добрі справи добереш,
Диво-квіточку складеш.
А ще сонечко приготувало нам подарунок. А який? Ми дізнаємось, коли потрапимо у країну Доброти.
А чи знаєте ви, які риси притаманні добрим людям?
2..Пограємо гру «Добрі та погані риси характеру» (3хв.) Слайд №4
У вас на партах є сонечко і хмаринка. .– Якщо я називаю добру рису характеру, ви піднімаєте картку з сонечком, якщо погану– з хмаринкою.
Діти визначають рису і піднімають картку з хмаринкою або сонечком.
доброзичливість
злість
жадібність
жорстокість
Порядність
заздрість
вміння бути вдячним
вміння любити непосидючість
вміння прощати
байдужість
грубість
співчутливість
хвальковитість
– Ви справились із цим завданням. Перша пелюстка з’явилась на квітці. 1
Ми з вами вийшли на галявину на якій росте дерево. Давайте сядемо під ним і трішки відпочинемо.
3. Дидактична гра «Чарівний мішечок» (5хв.) Слайд№5
Сонечко передало нам 2 мішечки і ось ці картинки. На них зображені діти, які роблять добрі і погані вчинки. Ваше завдання оцінити їх і покласти у мішечки. У червоний – якщо вчинок поганий,у зелений - якщо добрий.
- Допомагати другові в біді
– Когось образити
– Захистити слабкого
– Когось обдурити
– Ділитись тим, що маєш
– Не слухатися старших
– Вихвалятися перед кимось
– Радіти з чужої біди
–Давайте мішечок із поганими вчинками міцно зав’яжемо і далеко заховаємо, щоб нам ніколи не хотілося зробити щось погане.
Ви добре впорались із цим завданням і на нашій квіточці з’явилась ще одна пелюстка.
4. Дидактична гра «Дерево добрих справ» (5 хв.) Слайд №6
Пригадайте, яку добру справу ви зробили вчора, сьогодні чи кілька днів тому назад. Розкажіть про неї. У народі кажуть : дерево красне плодами, а людина добрими ділами. Нехай кожний ваш добрий вчинок виросте на цьому дереві гарним яблуком. Діти розповідають і прикріплюють яблука.
У нас вийшла рясна молода яблунька. Сподіваємось, що ваші добрі справи на цьому не закінчаться.
Ми трішки відпочили на галявині, але це була не проста галявина, а галявина слів. Тут живуть слова, але вони якісь сумні, злі, темні. Давайте їх перетворимо на радісні, теплі, добрі, веселі.
5. Дидактична гра «Протилежні слова». (2 хв.) Слай № 7,8
Темний-світлий,
сумний-веселий,
злий-добрий,
сваритися-миритися,
руйнувати-будувати,
жадібний-щедрий, горе-радість,
ворог-друг,
сльози-сміх,
війна-мир,
боягуз-сміливий,
брехливий-чесний.
Молодці, ставимо ще одну пелюстку.
Народна мудрість передала багато прислів’їв про добро. Але вітерець переплутав слова. Ваше завдання розшифрувати прислів’я.
6. Дидактична гра « Розшифруй прислів’я» (5 хв.) Слайд №9
Добре слово квітка, а зле колючка.
Хто людям добра бажає, той і собі має.
Перший крок до добра – не роби зла.
Не одяг красить людину, а добрі справи.
Раз добром зігріте серце вік не прохолоне.
Доброго тримайся, а поганого цурайся .
На нашій квіточці зявилась ще одна пелюстка.
7.Логопедична хвилинка. (5 хв.) Слайд №10
Крім прислів’їв є ще і скоромовки про добрі вчинки. Давайте повторимо скоромовку, яку ми з вами вчили на попередньому занятті. Щоб чітко вимовляти звуки у скоромовці – підготуємо наш артикуляційний апарат. (Артикуляційні вправи)
Скоромовка
Бабуся в кіоску забула авоську,
А внучка Ганнуся відразу гайнула
Забуту авоську бабусі вернула.
Точковий масаж Слайд №11
У наших долоньках сплять добрі крихітки гномики. Розбудіть їх: потріть долоньку об долоньку швидко-швидко. Відчуваєте? Ваші долоньки стали гарячими. Це гномики прокинулися і понесли здоров’я у кожну клітинку вашого організму. . Притиснемо долоньки до щічок (вдих-видих), А тепер розбудимо у кожному пальчику їх братиків. (вправи з олівцем). У вас на партах кьольорові олівці, виберіть олівець такого кольору, який вам найбільше подобається .
Покотіть олівець між долонями, між пальцями. Поколіть олівцем кожний пальчик, усю долоньку. Передавайте олівець долонькам між пальчиками.
У всіх нас з вами настрій може бути різний. І залежить від різних ситуацій в нашому житті, в які ми потрапляємо. Ось зараз ми пограємо в гру «Мікрофон відвертості».
8. Гра «Мікрофон відвертості». (3-4 хв.) Слайд№12
«Мені весело, коли …….»
«Мені сумно, коли ……..»
«Я сердитий, коли ………»
« Мені спокійно, коли …»
«Мені радісно, коли…»
Наше ласкаве сонечко хоче перевірити чи вмієте ви називати ласкавими словами предмети.
9. Дидактична гра «Лагідні слова» (2 хв.) Слайд «13»
Стіл, хмара, дуб, дощ, друг, мама, річка, лопата, чоботи,брат,сестра
Частіше вживайте лагідні слова щоб вашим рідним та друзям було приємно.
На нашій квіточці з’явилась ще одна пелюстка.
Добрі люди чемні та виховані. Вони завжди вживають чарівні та ввічливі слова. Ви їх теж знаєте та надіємось, що вживаєте. Давайте складемо віночок чарівних та ввічливих слів.
10. Дидактична гра «Віночок чарівних та ввічливих слів» . (3-4 хв.) Слайд №14,15
- Діти, у мене є віночок з кольоровими стрічками , взявши кожен стрічку, назвіть чарівне або ввічливе слово.
У нас утворилося коло добрих слів. Я хочу,щоб ці промінчики добра завжди панували серед нас.
На нашій квіточці з’явилась ще одна пелюстка.
11.Гра «Компліменти» слайд № 16
З’явилась остання пелюстка.
Слайд №17 Подивіться яка яскрава квітка доброти. Скільки вона має пелюсток? Як ви думаєте, чому наша квітка має 7 пелюсток? А скільки звуків має слово «доброта»? Назвіть їх.
Викладіть слово доброта із літер,що лежать у вас на партах.
Спробуйте викласти таку ж квітку з кольорових олівців. Назвіть кольори квітки. А чи є у нашої квітки темні не яскраві кольори? Наша квітка випромінює тепло, радість, гарний настрій, спокій, активність. Саме про це говорять ці кольори.
Слайд №18
Діти, ось ми і потрапили у країну доброти. Подивіться як яскраво світить сонце. Воно вітає і зігріває нас своїм теплом. Я вірю в те,що від сьогодні стала добрішою кожна дитина. Я вірю,що у ваших сердечках запалився вогник доброти і добрих справ.
Давайте подаруємо нашим гостям квітку доброти із найтеплішими та найщирішими побажаннями на пелюстках.
Діти клеять квітку на паперовому серці і дарують гостям
Слайд №19
Нехай любов земна і доброта сердечна
Завжди крокують поруч з Вами у житті
За те, що ви гарно працювали на занятті, були чемними, розумними та активними Сонечко дарує вам подарунки. А ми у відповідь подаруємо йому нашу квітку доброти. Вийдемо на вулицю і випустимо її у небо.