Мета: закріплювати звук [Л] в словах, розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять, виховувати любов до занять з розвитку мовлення, бажання красиво говорити.
ХІД ЗАНЯТТЯ: І. Організаційний момент
Логопед: Продзвенів дзвінок, Починається урок. З чого нам його почати? Діти: Скоромовку розказати. Логопед: Поправляєм язички, Щоб не плутались значки. Перший ряд вже починає- Скоромовку промовляє. І ряд: Клен листочки золотить – Це осіння гарна мить.
Логопед: Другий ряд теж не дрімає І швиденько промовляє: ІІ ряд: Листопад, листопад Пада з неба дощ і град. Опадає жовтий лист – То почався падолист. Логопед: Добре, діти! Яка ж зараз пора року? Діти: Осінь. Логопед:Коли буває листопад або падолист? Діти: Восени. Логопед: Правильно, настала осінь, вже холодно, йдуть дощі, опадає листя. А нам так хочеться тепла... ІІ. Основна частина. Логопед: Тема нашого заняття « Звук [Л] в словах». Чи любите ви мультики? Послухайте пісню. (Звучить пісенька Черепахи з мультфільма « Про Левеня і Черепаху») Герої якого мультика співали цю пісеньку? Хто вони один для одного? (Друзі). Але ці друзі загубили один одного і тепер сумують. Давайте допоможемо Левенятку знайти Черепаху! Для цього нам потрібно готуватися у далеку подорож. Вона цікава і небезпечна, тому беремо з собою тільки сміливих, кмітливих і дружніх дітей. Чи є такі серед вас? Але перед тим, як нам відправитися у подорож, треба приготуватися. Ітак, розминка!
Поміркуємо! Якщо хтось хоче навчитися віртуозно грати на піаніно, яку частину тіла йому треба тренувати найстаранніше?(пальцями пограти на піаніно). А якщо хтось хоче стати боксером(побоксувати), штангістом (руками з усиллям попіднімати штангу), велосипедистом? (ногами покрутити педалі) А що ми маємо тренувати, якщо хочемо навчитися правильно, чітко вимовляти звуки? (мовленнєві органи). Повторимо їх назви( губи, зуби, язик, тверде піднебіння, м’яке піднебіння, маленький язичок). Тож, саме час потренувати наші мовленнєві органи, зробити артикуляційну гімнастику. Вправи для щелепи: « Печера» «Бегемот» Рожеві двері у моїй печері, Позіхає бегемот, широко відкривши рот, Білі звіри там сидять, позіхати бегемоту- нелегка робота. Що не дам – усе з’їдять. «Вперта щелепа» Вперта щелепа, впертий кулак, Хто з них сильніший, дізнатися як?
Вправи для губ: «Смачне варення» «Грибочок» Ми варення скуштували, Ось грибочок-сироїжка, Потім губи облизали. Зверху - шляпка, знизу – ніжка. «Гойдалка» «Індик» Ми на гойдалці гойдались, По губі стучить язик: Піднімались, опускались, - Блл! Блл! Блл!,- мов той індик. Як летіли вгору, ух, «Маляр» Перехоплювало дух. Наче маляром працюю Піднебіння побілю я. Дихальні вправи: «Духмяний чай» «Фокус» Ти чай духмяний любиш пити? Хочу фокус показати – Спочатку його треба остудити. З язика зроблю «лопату», «Вітер» Потім «чашечку» складу, Сильний, дужий вітер дме, Через «чашечку»дмухну. До землі дерева гне. Полетіла вгору вата – Вмію «фокус» показати. Давайте пригадаємо,яке положення приймають органи мовлення при вимові звуку [Л].(Таблиця ). Звуконаслідування (як гуде літак) Ну, я вважаю, що всі готові до подорожі, тож, рушаємо! І перша наша зупинка – це острів Папуг. І зустрічає нас папуга Володя. У нього для нас завдання, назвати малюнки на таблиці і визначити місце звука [Л] в слові. Лампочка, лижі, лисиця, лось, лама, лимон, листок, лопата, ложки, лак. Добре, Володя каже, що бачив, як наша Черепаха поплила в бік острова Бегемотів. І вирушаємо саме туди. Ітак, ми на острові Бегемотів. Нас зустрічає бегемотик Ласунчик. Давайте спитаємо у нього, чи бачив він Черепаху? Він каже, що скаже нам, якщо ми з ним пограємо в гру «Спіймай звук». Я буду називати слова, а ви коли почуєте звук [Л] повинні плескати в долоні. Левеня, острів, Ласунчик, слон, діти, школа, болото, річка, гілка, море, клас, Сергій, Микола, лежати, сонце, яблуко, Ганна, листопад. Добре, Ласунчик задоволений, каже, що бачив Черепаху. Вона пропливала поруч з островом Білок. Тож, рушаємо туди. Ітак, ми на острові Білок і нас вітає білченя Лапка. Хоче пригостити нас горішками, але перед тим, як їх скуштувати, треба нам руки розімяти і зробити пальчикову гімнастику. «Покатаємо горішки» ( покатати горішок по парті правою, лівою долонею, між долоней, попередавати горішок з одного кулачка в другий, знов покатати між двома долонями) «Бегемот» Є в звіринці бегемот – Превеликий в нього рот. Розкривати долоню, немов це рот , скрести Із корита їсть квасолю, пальцями по столу, знову «відкривати рота». Буряки і бараболю. Їсть капусту і горох,- Все поїсть, поїсть за трьох. Та й роззявить знову рот Превеликий бегемот.
«Черепаха» Ось черепаха луки дісталась, Ліва долоня накриваєтильний бік правої руки. Стежкою разом з будинком повзла. Перебираючи пальцями, «черепаха повзе». Раптом маленька тваринка злякалась, На останньому рядку – «зупинилась», пальці Мить – і нема: то вона вже сховалась. сховались.
-Молодці! Лапка підказує нам, що бачила, як черепаха прямувала у бік острова Котів. Подивіться і відповідайте так чи ні: В нього пухнасті лапи? (Так) Його тулуб вкритий пір’ям? (Ні) В нього гострі кігті? (Так) У ньго є дзьоб? (Ні) Він ловить мишей? (Так) Він вміє літати? (Ні) В нього пухнастий хвіст? (Так) Так хто це, діти? (Кіт) Це котик Плямка. І для кмітливих і розумних дітей у нього є завдання. Поміркуйте, на що схожа буква Л. (Малюнки: курінь, хобот слона, дресерувальник з батогом) Гляньте на малюнок мій Дресерувальник Буква Л – як той курінь. Літерою маше, А перед ним Конячка скаче. Діти, бачите слона? Хобот є. Нога видна..
Хвилинка каліграфії: Прописати рядочок букви Л. Плямка каже, що нам треба у бік острова Мавп. Тож рушаємо туди. І нас зустрічає мавпочка Леся. Вона хоче пограти з нами в гру «Доскажи слівце». Ло, ло, ло – в Африці завжди ... тепло. Крокуємо на місті. Ли, ли, ли – на плоту ми всі ... плили. Робити «хвилі» руками. Ла, ла, ла – в морі плаває ... акула. Скласти руки, робити хвилясті рухи вперед. Ло, ло, ло – піднімали ми ... весло. Імітація греблі веслами. Ли, ли, ли – глибоко пірнали ...ми. Присідання. Ло, ло, ло – діло в нас на лад ... пішло. Плескати в долоні, крокуючи. А тепер теж саме зробимо з рухами. Молодці! Виявляється, Черепаха прямувала на свій рідний острів! І Леся підказує, що вона бачила її саме там. Ось і закінчилася наша подорож, друзі – Левеня і Черепаха – знову разом! Ви - молодці, тепер можемо трохи відпочити. Логоритмічна гра «На сонечку». Мета: зняття розумової напруги, розвиток саморегуляції мязового тонусу, уяви. (Релаксаційна музика). Закрийте очі і уявіть, що ви – маленькі черепашки, лежете на жовтому пісочку біля прозорого струмочка. Гріє сонечко, черепашкам тепло і добре. Ручки, ніжки розслаблені, шийка м’яка. Раптом з’явилася холодна хмара і закрила сонечко. Черепашкам стало холодно й незатишно. Вони сховали ручки, ніжки, шийку в панцир (діти сильно напружують спинку, злегка згибаючи її, зображуючи панцир, а також напружують шию, руки і ноги, ніби втягуючи їх під панцир (5-10 сек.). Та ось хмара відлетіла, визирнуло сонечко, знову тепло, затишно. Черепашки зігрілися, шия, ручки, ніжки зігрілися, стали мякими, знову зявилися з-під панциру, спина розслабляється. ІІІ. Підсумок заняття.