Лексична тема: «Одяг» «ДОПОМОЖЕМО ПОПЕЛЮШЦІ» Мета. Вчити диференціювати звуки [ш], [с], у словах; розвивати зв’язне мовлення, фонематичне сприймання, уяву, зорову та слухову увагу, пам'ять, мислення, орієнтацію у просторі, дрібну моторику пальців рук; закріпити узагальнююче поняття «одяг» (літній,зимовий); збагачувати словник словами з даної теми. Виховувати почуття задоволення від позитивного результату. Обладнання. Казковий персонаж Попелюшка, гра «Логопедичне лото» - видавництво «Ранок» із серії «Навчаємося граючись!», два горщики,миска з горохом і квасолею,шафа, скринька, зображення поличок, дзеркало, коробка з під цукерок. Попередня робота . Читання та обговорення казки «Попелюшка». Перегляд ілюстрацій до казки. Обігравання вправи «Смачні цукерки». Хід заняття 1.Нервово – психологічна підготовка. - Сьогодні до нас завітала героїня однієї з казок. Ти впізнаєш її? (Відповідь дитини). - Так, це Попелюшка. Але вона чомусь сумна. - Чому сумна Попелюшка? (дитина коротко переказує зміст казки). - Хто допомагав Попелюшці? (Хлопчик – чарівник) - Я пропоную тобі на деякий час стати хлопчиком-чарівником, як у казці і допомогти Попелюшці, але спочатку я хочу тебе і нашу гостю пригостити цукерками. 2. Психогімнастика «Смачні цукерки» Логопед пригощає дитину і Попелюшку уявними цукерками. Дитина бере цукерку, дякує, кладе її в рот. По виразу обличчя одразу видно, що частування смачне. Міміка: жувальні рухи, посмішка, вираз насолоди, задоволення. 3. Розвиток дрібної моторики пальців рук. На столі стоять два порожні глечики, миска з квасолею і горохом, розглядаємо. (Рекомендую брати небагато, щоб гра не затягувалась. Можна запропонувати дитині вибрати тільки квасолю, а горох просто пересипати) - Пригадуєш ,мачуха наказала Попелюшці перебрати квасолю і горох? (Так) - Як ти думаєш,що це і що з ним потрібно робити? (Перебирати в окремі горщики). Гра «Перебирання квасолі і гороху» - дитина перебирає. 4.Узагальнюючі поняття. На столі розкладені картинки із зображенням одягу, шафа і скринька, зображення поличок. - Що ти бачиш перед собою? Як все це можна назвати одним словом? (Одяг). - Мачуха дала завдання Попелюшці прибрати одяг, але окремо той що носять взимку і той що носять влітку. - Як називається одяг, який носять влітку? (Відповідь дитини повним реченням) - Як називається одяг,який носять взимку? (Відповідь дитини повним реченням) - У шафу потрібно скласти речі у назві яких є звук[ ш], у скриньку –[ с], на верхню поличку – літній, на нижню – зимовий. 5.Диференціація звуків [ш],[ с ] у словах. Орієнтація у просторі. - Щоб правильно визначити звуки, їх потрібно правильно вимовляти. Повторення правильної артикуляції звуків [ш] і [с], вимова звуків перед дзеркалом, звертаю увагу на різницю в артикуляції при вимові звуків. Приступаємо до гри. Дитина бере будь-яку картинку, називає і кладе у відповідне місце. Наприклад: - це шуба,там є звук [ ш], тому я кладу її до шафи, її носять взимку, я кладу її до зимового одягу на нижню поличку . Це сарафан - там є звук [с], тому я кладу його до скриньки, його носять влітку, його потрібно покласти до літнього одягу на верхню поличку.(Гра продовжується поки дитина не розкладе усі речі) 6.Розвиток зорової уваги та пам’яті. Логопед відволікає дитину і непомітно накриває 2 -3 картинки із зображенням одягу, картинками із зображенням шапки - невидимки. - Ой,десь взялася шапка-невидимка і заховала частину одягу. Мачуха буде розгнівана, що речі зникли. Але ж ти сьогодні чарівник, тому маєш допомогти Попелюшці. Потрібно назвати який саме одяг заховала шапка - невидимка і викупити його за відповідну фішку із зображенням букв С або Ш.(залежно від того, який звук є у назві захованої речі). Наприклад: під шапкою - невидимкою знаходиться шарф, у слові шарф є звук – [ш],дитина дає фішку із зображенням букви -Ш- логопед знімає шапку - невидимку і т. д.) 7. Підсумок. - Попелюшка задоволена тим, як ти їй сьогодні допомагав, ніби справжній чарівник. І я тобою дуже задоволена. Задоволена що язичок був слухняним і правильно вимовляв звуки (повторити ізольовану вимову звуків та різницю в артикуляції), очки і вушка теж були уважними, а пальчики вправними. Молодець! Всі справи виконали, тепер Попелюшка може їхати на бал. (Запропоноване заняття можна використовувати як індивідуально, так і з підгрупою дітей.)
|