Конспект заняття для дітей 5 років.
Тема: Постановка звука «Ш» на початковому етапі.
Мета: Ознайомити дітей із будовою артикуляційного апарату (язик, губи, зуби). Формувати правильне мовленнєве дихання. Розвивати увагу, мислення та кмітливість. Зміцнювати м’язи язика, щік та губ за допомогою артикуляційних вправ. Розвивати моторику обох рук та узгоджувати роботу обох півкуль головного мозку.
Обладнання: Схема артикуляційного апарату, шпателі/ложечки/вушні палички, сопілки, картки для ігор («Асоціації», «Склади казочку»). Персонаж: Лялька Логопедійка.
I. Вступна частина.
1. Привітання та знайомство з гостею.
Логопед: «Сьогодні до нас у гості завітала Лялька Логопедійка! Вона допоможе нам навчити наш ротик бути слухняним і сильним, щоб ми могли правильно говорити».
Логопедійка: «Щоб наш язичок став справжнім чемпіоном, ми сьогодні зробимо багато цікавих вправ: і для язичка, і для щічок, і для губок! А ще будемо малювати та грати у веселі ігри!».
II. Основна частина.
1. Знайомство з артикуляційним апаратом.
Логопедійка показує схему органів мовлення. Логопед називає (губи, язик, зуби, альвеоли) та показує їх на схемі.
Практична вправа: Діти спеціальним шпателем, одноразовою ложечкою або вушною паличкою доторкаються до своїх губ, язика, альвеол чи зубів за звуковим сигналом логопеда.
2. Комплекс артикуляційних вправ. Логопедійка пропонує дітям зробити язичок сильним та гнучким.
Вправа «Лопаточка» Мій язик широкий, як лопата, може на губі розслаблено лежати. (Язик лежить на нижній губі розслаблений, широкий.)
Вправа «Чашечка» Побажаєм-стане чашкою, Зовсім це йому не важко! (Язик широкий, бічні краєчки язика та його кінчик підняті.)
Вправа «Млинці» А ми тісто замісили І смачних млинців зліпили. (Язик широкий, кінчик язика за нижніми зубами, язик складений вдвоє горизонтально.)
Вправа «Пензлик» Наче малярем працюю- Піднебіння побілю я. (Кінчиком язика проводити взад-вперед по піднебінню).
Вправа «Коник» Ось біжать без перепони диво-коники казкові. І дзвенять, дзвенять підкови отих коників казкових (Клацати язичком.)
Вправа « Смачне варення» Ми варення скуштували, потім губи облизали. (Облизувати верхню та нижню губи).
Вправа «Гойдалка» Ми на гойдалці гойдались, піднімались, опускались. (Відкрити рота, почергово штовхати кінчиком язика то верхні, то нижні зуби. Стежити, щоб нижня щелепа не рухалась.)
3. Вправи для розвитку дихання Логопедійка пропонує потренувати правильний вдих-видих, щоб гарно зіграти на сопілках!
1. Вправа «Задуй свічечку».
2. Гра на сопілках: Діти грають на сопілках під ритмічну українську мелодію. Важливо: дути, не роздуваючи щоки, на сильну долю мелодії.
3. Ритмічний малюнок: У перерві між грою на сопілках діти вистукують ритм (наприклад, раз-два, або раз-два-три).
4. Пальчикова гімнастика та рухливі ігри Логопедійка запрошує відпочити та розім’яти пальчики.
1. «Як живеш?» (Пальчикова гімнастика):
- Як живеш? - Ось так! (діти стискають кулачки, великий палець піднятий вверх)
-Як даєш? - Ось так! (діти стискають і розтискають руки долоньками вверх)
- Як береш? - Ось так! (діти стискають і розтискають руки долоньками вниз)
- Як ти йдеш? - Ось так! (вказівними і середніми пальцями імітують ходьбу)
- Як біжиш? - Ось так! (вистукують всіма пальцями по столі)
- Як ти спиш? - Ось так! (складені руки прикладають до вуха)
- Як наказуєш?) - Ось так? (махають вказівним пальцем)
- Як пустуєш, ти? - Ось так!(довільні рухи руками)
2. Симетричне малювання: Діти малюють обома руками одночасно у логопедичному зошиті.
3. Рухлива гра «Все навпаки»: Логопед виконує рухи та дає голосові команди (наприклад: «Підніміть ліву руку»). Діти повинні відтворити протилежний рух (підняти праву руку).
III. Заключна частина.
Розвиток мислення та зв’язного мовлення.
Логопедійка пропонує ігри для уваги та кмітливості.
1. Гра «Асоціації»: ◦ Логопедійка пропонує дітям картинки, які пов’язані спільними ознаками. ◦ Приклади асоціацій: Сонечко світить в небі – хмарка також на небі. З хмарки капає дощик – на землі утворились калюжі. Калюжа – це вода, у річці також тече вода. Через річку прокладений дерев’яний місток – парканчик також дерев’яний.
2. Гра «Склади казочку за картинками»: ◦ Логопедійка пропонує дітям відгадати, з якої казки ілюстрації.
Завдання: розкласти картинки так, щоб казка мала початок, середину і кінець, і розповісти її за цими картинками.
IV. Підсумок заняття
Логопедійка: «Діти! Ви були дуже уважні і старалися! Ваш язичок, губки та щічки стали сильнішими. Тепер ви готові вчитися вимовляти нові звуки. До побачення!»
|