"Диференціація
звуків [с] та [ш] в словах, зв'язному
мовленні"
Мета:
вчити дітей диференціювати звуки [с] та [ш] у словах та зв'язному мовленні. Розвивати артикуляційну моторику, дрібну
моторику пальців рук, загальну моторику,мовленнєве дихання, силу голосу,чистоту
інтонування, увагу, фонематичний слух. Виховувати вміння самоконтролю та
взаємоконтролю.
Обладнання: дзеркала,картина лісу, малюнки із казки
"Колобок", комп'ютер, лото, магнітофон.
1.Артикуляційні
вправи. Вправи для розвитку дихання та сили голосу.
Вчитель-логопед.
-Сьогодні на занятті ми будемо з вами мандрувати. Я
запрошую вас до казкового лісу.
Щоб
удома не сидіти,
Ми
сьогодні, любі діти,
Помандруємо
до лісу,
До
лисички, до зайчати,
Щоб
нам весело пограти.
А
тепер часу не гаймо
І
до лісу поспішаймо.
-Пригадайте
казку "Колобок" і послухайте, що трапилося з Колобком у нашому
незвичайному лісі (розповідь логопеда супроводжується показом ілюстрацій до
казки).
Вчитель-логопед: Сонечко світить яскраво, всі ми йому дуже раді і
посміхаємося ось так . (Вправа „Посмішка”). А сонечко у відповідь цілує нас
своїми промінчиками. Ось так. (Вправа „Поцілунок”). Діти посміхаються сонечкові
(„Посмішка”), а сонечко знову їх цілує („Поцілунок”). Посміхаються сонечкові
татка і мами (”Посмішка”), сонечко цілує і їх („Поцілунок”). Раді сонечкові
дідусі і бабусі („Посмішка”), а сонце дарує їм свої поцілунки („Поцілунок”).
В такий от сонячний день вийшов на прогулянку до лісу Колобок. Був Колобок товстий. Ось такий.
(Надути щоки).
Покотився Колобок в ліс і зустрів Зайчика. Зайчик каже
:”Колобок, Колобок, я тебе з′їм”. Колобок відповідає: „Не їж мене, давай я тебе
навчу грати у футбол”. (Вправа „Футбол”). Погралися Колобок і Заєць у футбол,
Зайчик і говорить: „Відпущу я тебе, тільки спочатку відгадай загадку. Який я
зараз звук вимовляю?” (вчитель-логопед показує артикуляцію звука [a] без голосу, а дитина відгадує).
Побіг далі Колобок, а назустріч йому Вовк і ось такзуби вишкіряє. (Вправа ”Парканчик”). А
Колобок йому й каже: „Не злися, вовче, давай я тобі на дудочці зіграю”. Ось так
(Вправа ”Дудочка”). Вовк дуже захотів Колобка залякати і знову зуби показує
(„Парканчик”). А Колобок не боїться, на дудці грає („Дудочка”). Здивувався
вовк: "Може дудочка чарівна?" Попросив він Колобка, щоб той навчив
його на дудці грати і Колобок погодився. Почали вони разом грати. Колобок грав
ось так :”Ду-ду-ду!”(Вимова високимголосом). Вовк грав ось так: „Ду-ду-ду!” (Вимова низьким
голосом).Сподобалось вовкові грати з Колобком і вирішив він його відпустити:„Тільки
спочатку відповіси мені, який звук ми вимовляємо, коли губи схожі на дудочку?”
(вчитель-логопед показує артикуляцію звука [у] без голосу, а дитина відгадує).
Покотився далі Колобок і зустрів Ведмедя. Ведмідь йому
каже :”Колобок, я тебе з′їм”.
„Не їж мене, Ведмедику, я тебе медом пригощу”, -
відповідає йому Колобок.Наївся Ведмідь
меду, аж губи замастив. (Логопед намазує губи дитині медом – Вправа „Оближи
губи”). Весело стало Ведмедикові і Колобкові, і почали вони танцювати, танець
незвичний був бо в них танцювали руки.
(Пальчикова гімнастика)
-Як
живеш?
--Ось
так! (діти стискають кулачки, великий палець піднятий вверх)
--Як
даєш?
--Ось
так! (діти стискають і розтискають руки долоньками вверх)
--Як
береш?
--Ось
так! (діти стискають і розтискають руки долоньками вниз)
- -Як
ти йдеш?
- -Ось
так! (вказівними і середніми пальцями імітують ходьбу)
--Як
біжиш?
- -Ось так! (вистукують всіма пальцями по столі)
--Як
ти спиш?
- -
Ось
так! (складені руки прикладають до вуха)
--Як
наказуєш?)
- -
Ось
так? (махають вказівним пальцем)
--Як
пустуєш, ти?
--Ось
так!(довільні рухи руками)
Каже Ведмідь
Колобкові: „Добре, відпущу я тебе, тільки відповіси мені, який це веселий звук
ми вимовляємо, коли посміхаємось?” (вчитель-логопед показує артикуляцію звука [і] без голосу, а дитина відгадує).
Побіг Колобок далі, а назустріч йому лисиця. Каже руда:
„Колобок, я тебе з′їм”, а Колобок відповідає :”Не їж мене, лисичко, я тобі
пісеньку заспіваю. Ось таку – Ла-ла-ла...”(Дитина повторює за логопедом тихо).
Лисиця каже:” Стара я стала, нічого не чую, співай
голосніше. (Дитина співає голосніше). Лисиця :”Ще голосніше!” (Дитина співає
дуже голосно). Хитра лисиця каже: „А, нумо, сідай мені на язичок і заспівай,
тоді я почую”. Колобок був ще маленький і не знав, яка лисиця підступна, тай
сів на язик. Ось так. (Вправа „Голочка”). Лисиця взяла Колобка і занесла до
рота (вправа „Кицька п’є молоко”). А проковтнути Колобка не може, бо він дуже
на сонечку нагрівся і став гарячим. (Вправа ”Чашечка”). Подула лисиця на язик
ось так: (артикуляція звука[Ш]). З рота пішло тепле повітря: ”Ш-ш-ш”. Не витримала лиска, відкрила рота,
та закричала :”О-о-о!”. Став рот у лисички круглий, як Колобок, він вискочив та
й утік.
2.Вправи
на розвиток уваги, фонематичногослуху, розвитку загальної моторики.
По лісочку ми ідемо
Танок із звірями заведемо.
-Як стрибає зайчик?
- Як бігає вовк?
-Як ходить лисичка?
- Як ходить ведмідь?
Музика змінюється, діти показують рухи.
3.Розспівування.
виховання сили голосу, чистоти інтонування.
Вчитель-логопед.
В казковому лісі
не тільки звірі живуть, але й звуки різні. Ми підемо в гості до звуків [с] та [ш].
-. Діти, яке положення приймають язик та губи при вимові
звука
[с]?
(кінчик язика за нижніми зубами, губи в усмішці, повітря
виходить холодне).
-А
при вимові звука [ш]?
(язик піднімаємо за
верхні зуби до альвеол (горбочків), губи "трубочкою", з ротика
виходить тепле повітря).
( використовується комп'ютерна гра "Розклади
предмети" вчителя-логопеда Омельченко Наталії Іванівни).
Хід гри: на екрані появляються малюнки кошика та миски та малюнки у назві
яких є звуки [с] та[ш]. Дітям пропонується розкласти малюнки до кошика, якщо у
слові чути звук [ш], або до миски, якщо у слові чути звук [с]. Виграє той, хто безпомилково виконає завдання.
Дидактична
гра ;Звукове лото".
Вчитель-логопед пропонує викласти звукове лото.
Хід гри: діти читають склади і відшукують малюнки назви
яких починаються на ці склади. Лото викладають на столі у ряд. Виграє той хто
швидше викладе лото.
5.Скоромовки.
Вчитель-логопед.
--А зараз пригадаємо скоромовки, які ми з вами вивчали.
Принеси синку синьки.
Підсинить мама косинку.
В ямі не спиться вусатому сому.
Сому вусатому сумно самому.
На шафі шапка, у шафі шуба.
Кипи, кипи, кашко, поки прийде Івашко.
6.Диференціація
звуків у зв'язному мовленні.
Діти, ми мандрували сьогодні по казковому лісі.
Чи ходите ви в ліс по гриби? Згадайте, що чути в лісі?
(У лісі тиша. У лісі чути пищання миші. У лісі чути
шелест листя. У лісі шумить водичка.У лісі чути тріскотіння шишок. У лісі чути
спів пташок.)