Д/гра « Відгадай , кого ми задумали», «Хто прилетів до годівнички» , «Що зробив горобчик?» Мета: Закріплення назв зимуючих птахів, їх ознаки, засвоєння родового відмінку, прийменника до, утворення префіксальних дієслів, засвоєння антонімів. Хід гри : на дошці картинки із зображенням птахів, всі вони називаються. Логопед загадує одну пташку , діти повинні її відгадати по ознакам. Скажіть у синички хвостик короткий, а у сороки…, у дятла дзьоб міцний , а у снігура … Логопед питає у дітей: «До годівнички спритний горобчик (що зробив?) підлетів… (птахи - горобець, синичка, сорока, снігур, дятел ) 1. Варіант: птахи на дошці. 2. Варіант: птахи заховано. Д/гра «Увага» Мета: закріплення правильної постановки питання до слів, що означають назву предмета. Хід гри: I. уважно розглянути малюнки: 1. назвати малюнки з зображенням живих предметів, поставити до них питання (Хто?) 2. назвати малюнки з зображенням неживих предметів , поставити до них питання (Що?) II. у кожної дитини на столі по дві картинки: одна з живим предметом інша з неживим. Логопед ставить питання Хто? Що? Діти піднімають відповідну карточку.
Д/гра « Як ми одягаємось?» Мета: закріплення словника по темі «Взуття», «Одяг», узгоджувати присвійні займенники з іменниками (мій, моя, моє, мої) Хід гри: Логопед розставляє на дошці декілька картинок . Потім говорить початок речення: « Коля зібрався кататись на ковзанах і надів на себе …Діти закінчують речення, відбираючи потрібні картинки. - Таня зібралася лягати спати і одягла (піжаму) - На вулиці іде дощ і Руслан взув (гумові чоботи) - Мама з Олею їдуть в гості і Оля одягла святкову (сукню). - Саша і Катя їдуть ліпити снігову бабу і одягли (рукавички). - Тато збирається на ділову зустріч і одягав (костюм) - Щоб у Наталки не захворіло горличко , мама наказала її вдягнути (шарф) - Влітку Тарасик і Микола пішли ловити рибу і одягли на голови (кепку) - Восени , щоб не замерзнути мама одягла (пальто) - Оленка прийшла з вулиці зняла черевички і узула кімнатні (капці) - Коля зібрався кататись на ковзанах і надів на себе (теплий светр). Уявіть, що на картинках ваш одяг. Складіть речення за зразком: « Моя сукня». «Мої гумові чоботи…»
Д/гра « Що із чого зроблено» Мета: активізація слів, що позначають ознаки предмета по матеріалу, вчити ставити до них запитання. Хід гри: логопед показує картинку і запитує: «З чого зроблений предмет? ( Стіл зроблений з дерева. Він який? дерев’яний ).
Д/гра «Чим подорожує хлопчик?» Мета: закріпити назви різних видів транспорту, практичне поширення речення додатком у місцевому відмінку з прийменники на. Засвоєння префіксальних дієслів. Хід гри: у кожної дитини на столі картинка з видом транспорту і складає речення: « Хлопчик їде на машині»… Їхали ми їхали , до гори доїхали , гору переїхали і далі поїхали… Д/гра «Над чим пролітає літак?» Мета: поширення речення обставиною місця, вираженою іменником у формі орудного відмінка з прийменником над. Хід гри: на дошці малюнки із зображенням гір, моря, річки… Літак пролітає над лісом… Д/гра « Чий хвостик?» Казка «Рукавичка» Мета: утворення присвійних прикметників із суфіксами –ов, -ач ,-яч, утворення дієслів від звуконаслідувальних слів, визначення зайвого, закріплення антонімів. Хід гри: … прибігла собачка побачила рукавичку і стала голосно гавкати , почули звірі і бігти хто куди , дивиться дід, а звірі так хутко тікали , що хвостики розгубили , де чий хвостик? Ось лисячий, вовчий… Чий хвостик зайвий ? ( півнячий?) У мишки хвіст гладенький , а у лисички…, у зайчика вушка довгі , а у вовка…, ведмідь великий , а жабка ….А скажіть хто із тварин , як говорить?
Д/ гра « Магазин овочі – фрукти» Мета: розвивати уміння характеризувати предмети по деяким ознакам, утворення іменників із зменшено – пестливими суфіксами. Хід гри: На столі перед дітьми розложені овочі та фрукти. Діти подивіться, наші корзинки пусті, зараз ми з вами розкладемо овочі у широку корзину, а фрукти у довгу. Логопед – покупець говорить, що йому потрібен овоч гіркий, круглий, жовтий. Один з дітей , той хто вгадав вставляє в корзинку для овочів картинку із зображенням цибулі, гра продовжується поки жодного предмета не залишиться, а тепер назвіть лагідно кожний предмет , який ви вгадали. Д/гра « Знайди мене!» Мета: розвивати вміння співвідносити предмет і його ознаку, ставити запитання до слів, що означають ознаку предмета. Хід гри: На дошці виставлені предметні картинки, логопед читає по картці слово . Дитина називає предмет і ставить запитання: Який? Яка? Яке? Які? і називає ознаку (рукавички які? теплі). Картка із словами: дерев’яний стіл, гумові чоботи, пухнастий котик, хитра лисиця, цікава книжка, високе дерево, дерев’яні двері , спілий апельсин, залізна машина, глибока річка, прозоре вікно, запашна квітка, дрімучий ліс, цегляний будинок. Гра «Закінчи малюнок» Мета: розвивати уміння впізнавати предмет по його діях. Хід гри : у кожної дитини аркуш паперу на якому намальовано 4 кола і 2 півкола. Логопед називає дії предмета , дитина повинна відгадати і домалювати потрібні елементи в малюнку. 1. Він захищає від дощу. 2. Світить, гріє, піднімається, опускається. 3. Він росте в лісі, під пеньочком. 4. Росте, розкривається, пахне. 5. Іграшка , яка уміє пригати, літати, котитись. 6. Росте на дереві, спіє, червоніє, наливається.
Д/ гра «У кого скільки?» Мета: практичне оволодіння формою множини предметів. Хід гри: картинки роздаються дітям . Починає гру дитина вибрана лічилкою. Він говорить: «У мене огірок. У кого таких предметів багато?» Встає інша дитина і говорить : «У мене огірки. А у тебе що?» (викликаючи іншу дитину). ( банан, груша, метелик, кулька, чашка, подарунок, сніжинка, ракета, олівець, квітка, листок, кіт, гриб
Д/гра «Що потрібно ляльці?» Мета: вчити дітей вживати в мові іменники в Н. в., З.в., О.в., розрізняти предмети за їх призначенням. Розвивати спостережливість, увагу, мову. Матеріал: 5 великих карток, 30 маленьких картинок. Хід гри: познайомити дітей зі змістом великих карток, запитати для чого потрібен кожний предмет , зображений на маленькій картці, роздати маленькі картки дітям , логопед задає запитання: * Таня збирається на прогулянку. Що вона вдягне та взує? (шубу, шарф, шапку, кофту, рукавички, чобітки); * До Тані пришли друзі чим вона буде їх пригощати? (яблуками, шоколадом, пиріжками, морозивом ,цукерками тортом); * Таня захотіла спати що їй для цього потрібно? (ліжко, подушка, ковдра, піжама); * Таня грається. Чим вона грається? (лялькою, м’ячем, дзигою, мотрійкою, пірамідою, машиною); * Таня готується до обіду. Що вона поставить на стіл? (тарілку, чашку, чайник, ложку, виделку , хлібницю). Діти приносять картинки , які необхідно для відповіді на запитання. Вимагати від дітей використання іменника в потрібному відмінку.
Д/гра «Кого ти годуєш?» Мета: вправляти дітей у використанні давального відмінка, ( о. в. чим?), словотвір іменників у значення недорослості із суфіксом –ен, множини, ознайомити з порядковим числівником перший, та прислівником останній. Хід гри: на дошці розложені картинки свійських тварин та предметні малюнки (зерно, кістки, сіно, молоко і т. д.). Логопед пояснює, що наші мами загубили своїх діток найдіть їх, назвіть і поставте біля мами ( у свині – поросята),а зараз потрібно нагодувати всіх тварин, називаючи при цьому кого і чим годуватимуть діти. Наприклад: "Це сіно. Сіно я віддам , корові”. Коневі? – траву , кролику – моркву, собаці – кістку, кішці – молоко і рибку, курці – зерно і черв’ячки, свині – кукурудзу, ( білці – горішки і гриби, мишці – сир, пташці – черв’ячка , ведмедю – мед). Кого ми годували першим, а кого останнім.
Д/гра «Чого не стало?» (іграшки, тварини) Мета: вправляти дітей у використанні родового відмінку. Розвивати увагу, пам'ять . Хід гри: на дошці виставляється ряд малюнків. Дітям пропонується їх запам’ятати. Потім діти закривають очі, а логопед забирає одного малюнка і запитує: "Чого не стало?”
Д/гра «Що подарувала Снігурочка?» Мета: вправляти дітей у використанні знахідного відмінку, описати предмет добрати до нього ознаки. Хід гри: логопед дістає "Чарівний мішечок”, у якому знаходяться різні іграшки. Дітям пропонується занурити руку в мішечок, спробувати на дотик визначити, який предмет вони знайшли, описати його , дібрати ознаки, а потім дістати іграшку і сказати: "Мені Снігурочка подарувала собачку” і т. д.
Д/гра «Від кого втік Колобок» Мета: вправляти дітей у розрізненні прийменника "від”. розвивати пам’ять, мовлення. Хід гри: дітям пропонується розглянути ілюстрації до казки "Колобок” і сказати від кого втік Колобок. ( від діда з бабою, від зайця, від вовка, від ведмедя, а від кого не зміг втекти? від лисички). Д/гра «Чого не вистачає?» Мета: вправляти дітей у використанні родового відмінка. Розвивати увагу, мовлення. Хід гри: дітям роздаються малюнки і пропонується скласти речення. Наприклад: "У лижника не вистачає лиж” (м’яча у футболіста, санчат у хлопчиків і т. д.) ( у квітки – пелюстки, у будинку – даху, у машини – коліс , у дерева – листочків, у каструлі – кришки, у чайника – носика, у грибочка – ніжки, у рибки – хвостика, у стола – ніжки , у годинника – стрілок, у конячки – хвоста, у зайчика – вушок, у сніговика - відра.
Д/ гра «Хто де живе?» Мета: вправляти дітей у використанні прийменників "у”. Розвивати мислення, мовлення. Хід гри: дітям роздаються малюнки, на яких зображено, хто де живе. Логопед задає дітям запитання по змісту малюнка, діти відповідають повним реченням. Наприклад: "Де спить ведмідь зимою?”. (Ведмідь спить у барлозі ). (білка – у дуплі, собака – у буді, риба – у воді, зайчик – у норі, жаба – у воді (болоті), павук – у павутині , шпак – у шпаківні, пташка – у гнізді, мураха – у мурашнику, бджілка – у вулику, ведмідь – спить у барлозі , мишка – у норі, хом’як – у нірці ( на полі)
Д/гра «Буратіно» Мета: вправляти дітей у використанні орудного відмінку. Розвивати увагу. Хід гри: дітям пропонується послухати речення, які склав Буратіно і виправити його помилки. Зразок відповіді: «Картину малюють щіткою?» , «Картину малюють фарбами, а щіткою чистять зуби».
Дрова рубають ножем ( сокирою), а ножем ріжуть хліб Суп їдять пилкою (ложкою), а пилкою пилять дошки. Цвяхи забивають рушником (молотком), а рушником витирають обличчя. Город копають пилососом (лопатою), а пилососом чистять килим. Рибу ловлять дзигою (вудкою, а дзигою граються. Воду кип’ятять лійкою (чайником), а лійкою поливають квіти Д/гра «Веселі будиночки» Мета: вчити дітей визначати звуки в певній позиції (на початку або кінці слова). Хід гри: у кожної дитини картинка , вона повинна назвати що (або хто ) намальований і сказати: який звук стоїть на початку (або в кінці) слова. В якому будиночку живе слово?
Д/гра «Чарівні карточки» Мета: вчити дітей впізнавати букву за її графічним зображенням, співставляти букву і звук, визначати перший звук у слові. Д/гра «Що за красуня?» Мета: вчити дітей визначати пори року , називати їх та диференціювати ознаки кожної пори року. Хід гри: логопед роздає дітям маленькі картинки на яких зображена одна з ознак пори року , дитина називає ознаку і ставить картинку до певного ігрового поля.
|